söndag 10 januari 2010

Gott i kylan

På trettondagsafton minglade vi här hemma. För det mesta tycker jag att det är tråkigt att bjuda många vänner på riktiga middagar där man ska sitta ner och fastna vid just den stolen man hamnat på. För att kunna prata med alla och koppla av bjuder vi på informella träffar med massor av god mat efter principen självservering. Alla är välkomna till oss: vuxna, barn, husdjur, svärmödrar... och då serverar vi olika sorters rätter och småplock så att alla kan hitta något gott att mumsa på under kvällen.

Med massor av rådjur i frysen och en sida jag nyligen hittat som inspiration kom denna underbara recept till:

Rådjurschili med ancho och pasilla chile

10 pers.
3 timmar (helst längre)


2 kg rådjurskött, skuren i små kuber
1/2 kg svarta bönor, rensade och blöttlagda minst 5 timmar
1 gullök, finhackad
4 vitlöksklyftor, finhackade
3 ancho chiles
2 pasilla chiles
2 lagerblad
3-4 tsk salt
1 msk torkade chilefrön
2 tsk spiskummin
4 svartpepparkorn
4 kryddpepparkorn
1 msk oregano
2 msk smör
2 msk rapsolja

Rosta ancho och pasilla chiles i en torr stekpanna (gärna gjutjärns) på hög värme i ca 2 min. Vänd på dem ett par gånger. De är klara när de blåser upp. Lägg de i blött i varmt vatten ca 10 min. Dela ancho och pasilla chiles på längden (använd handskar om du har känslig hud!) och ta bort kärnhuset. Mixa chiles till en slätt puré. Jag använder stavmixer och det brukar bli perfekt konsistens! Tillsätt lite av blötläggningsvattnet om du känner att purén är svår att mosa.

I samma stekpanna rosta chilefrön, spiskummin, svart- och kryddpepparkorn i ca 2 min på hög värme. Mal de i kaffekvarn eller för hand i en mortel.

Smält smöret med oljan i en stor gryta. Fräs löken, vitlöken och köttet på medelhög värme i 3-4 min. Rör om ofta. Tillsätt bönorna, lagerblad, chilepurén, de malda kryddorna och ca 2 liter vatten. Koka upp. Rör om och koka under lock ca 2 timmar på svag värme. Rör om då och då och se till att grytan inte torkar ut. Slutresultatet ska vara en tjock, krämig gryta. Om chilin är för "tunn" ska den koka lite längre utan lock. Smaka av med oregano och ev. lite salt. Rör om ordentligt och låt koka ett par minuter till.

Till servering:

3 dl lättvispad crème fraiche
3 dl rivet ost
3 dl guacamole eller hackad avokado



Som tillbehör lagade min man en underbar amerikansk corn bread (receptet på den dyker upp längre fram).

Vi hade ett par vegetarianer på minglet och de är ju också hungriga! Jag lagade samma chile utan kött med pumpa och zucchini. De älskade den!

Flera barn åt av allt och tyckte mycket om rådjurschilin. Ett bra betyg!



Inga kommentarer: