fredag 30 januari 2009

Snabbis till Lunch

Jag undrar hur folk tänker egentligen... Råd & Röns nyhet (läs om den här) är väl ingen direkt skandal då jag tror att de allra flesta vet att färdiglagad mat inte är den nyttigaste. Köper man färdiglagade rätter så är det upp till var och en att ta reda på innehållet om man är intresserad. Det är ett individuellt val. Vi i Sverige är väldigt godtrogna/naiva och tror blint på att livsmedel som säljs är bra mat. Fast detta är kanske en myt? Läser man olika fora, där ibland KiF och Hemlige kockens samt i kommentarerna till diverse kostrelaterade artiklar i kvällspressen, får man en annan bild. Många många människor är faktiskt oroliga för skräpet som säljs under betäckningen 'livsmedel'! Och fler blir det då ingen kan stoppa vår kunskapssökande och att vi bildar oss en egen uppfattning. Att till exempel välja bort produkter med Azofärgämen (läs mer AB, Råd & Rön, SvD, DN och SLV) är enkelt!

Som konsument väljer jag själv var jag ska lägga mina pengar och vems bankkonto de ska gynna (jag försöker i alla fall). Jag väljer att köpa endast riktig mat, dvs naturliga råvaror. Hur svårt är det?

Tips på en bra, billig, snabb, nyttig, smakful mm lunch:

1 burk tonfisk/makrill/sardiner
2-3 kokta ägg, ekologiska så klart!
3-4 msk hemlagad majonnäs (är hur enkel som helst att fixa själv)
senap (tillsatsfri)
peppar (salt behövs inte)
ev. en skvätt vinäger (är just nu förälskad i Kung Markattas äppelcidervinäger)
basilika, oregano eller andra goda kryddor
(grönsaker om du vill, t ex paprika, morötter, kokta ärtor, spenat mm)

Blanda allt i en burk. Sätt på locket. Ta med till jobbet. Njut!

OBS! Eftersom rätten innehåller fett och få kolhydrater mättar den länge och du kommer nog att inte behöva bullar eller frukt på eftermiddagen. Ett bra sätt att spara pengar!


Läs mer om , , , , , , ,

OBS! Jag marknadsför inga produkter på uppdrag, jag rekommenderar endast sådana jag verkligen gillar!

Inga kommentarer: