söndag 25 januari 2009

Riktig Mat Ett Enkelt Val

Varför har så många problem med att sätta av lite för matlagning? Kock Jacob Wismar har bra tips på hur man kan äta friktig mat varje dag. Men jag förstår inte Moa Herngrens negativitet till matinköp och matlagning! Det är väl mycket bättre att äta naturlig mat, dvs äkta mat än att överleva på industritillverkade produkter.

Själv är jag mycket matintresserad och har aldrig haft svårt att avsätta några timmar i månaden till storkok och matplanering! Jag läste någonstans att aldrig förr har människan lagt ned så lite tid på matlagning som nu... vad gör vi med tiden som blir över? Tittar på TV? Stressar ute på stan? Besöker gym? Någon förklaring måste det finnas! Men, det är så enkelt att göra matlagning till en trevlig aktivitet att jag förstår faktiskt inte varför så många har problem med den!

Långt innan jag fick barn började jag planera storkok av kött- och köttfärsrätter, bön- och kikärtsgrytor så att det var lätt att plocka fram en påse mat på morgonen och bara värma på kvällen. Då jag älskar att laga mat är det inte varje dag vi äter 'färdiglagat' men några gånger i veckan blir det beroende på hur man känner sig själv. Det bästa är att vi har stenhård koll på vad som ingår i våra rätter. Inga tillsatser här inte! Och att barnen lär sig att laga, krydda och uppskatta äkta mat. Naturlighet är enkelt!

Prova själv i en månad så ska du få se att maten smakar bättre, du sparar pengar, matlagning är avstressande, barnen äter hälsosammare mat...

Mer om , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag är också en mycket matintresserad kille på 28 år, snart 29. Jag fattar inte heller varför många också Moa inte har ork till att laga mat. För mig är själva tilllagningen en njutning för mig. Nu har jag inga barn, men jag kommer ta med mig min passion för mat till min familj senare. Sen så tycker jag det är skitkul att handla mat, det är ju kul att se det man inhandlat senare blir en läcker måltid..:)

Gabriela, the Food Lover! sa...

Hej Klas! Jag håller med... det är en njutning att välja varor och använda dem till att skapa njutbara måltider! Dina framtida barn kommer att uppskatta det! Min egen dotter, 10 år, är en passionerad Foodie. Vanorna hon får nu kommer att följa med henne livet ut. :-)