tisdag 17 mars 2009

Gott till det Mesta

Jag la ner några timmar i söndags på att laga lite god mat att ta med till jobbet. En god bit rostbiff som fick sitta i ugnen i några timmar på mycket låg värme. Några kycklingfiléer som fick samsas med köttet. Kryddade med rikligt med nymald svartpeppar och olivolja. Och en mumsig sås som jag lagade så här:

Ost- nötsås/dressing

en stor bit brie/camembert (jag tog en gammal lite torr bit)
några dl filmjölk (jag hade ingen gräddfil eller creme fraische)
1 dl valnötter + ca 1 msk pinjenötter (hittade några gammla som låg i en burk)
1 dl basilikablad
1 vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
svartpeppar

Jag har nyligen och äntligen köpt en matberedare! Så, jag körde alla ingredienser i matberedaren i några minuter till konsistensen blev perfekt: krämig men med några valnötsbitar kvar. Det blev ca 4 dl sås som jag tyckte passade bra som dressing till kycklingen.

Både min man och jag tog med oss kyckling, sås och krispiga sallatsblad till lunchen på jobbet idag. Mycket gott! Tur att vi har samma rätt att ta med imorgon!

Inga kommentarer: