söndag 22 februari 2009

Mata dina Barn med Socker

Är någon förvånad över denna nyhet som egentligen inte är en nyhet? Att Livsmedelsindustrin försöker få våra barn att bli beroende av socker och tillsatser så att den kan tjäna stora pengar på att sälja skräp är väl normen i den värld vi lever i.

Här gäller det att som vuxen konsument välja var man ska lägga pengarna. Svårare än så är det inte! Vill jag uppfattas som en 'kompis-förälder' köper jag sockerladdad mat till barnen... vill jag ta mitt ansvar som vuxen köper jag riktig mat. Tjatar barnen på att de behöver sockermaten beror de nog på att de är beroende... (läs om det här och här).

Hur många nya konstiga sjukdomar har inte dykt upp de senaste åren? Och hur mycket ny 'mat' har också dykt upp de senaste åren? Att det finns ett samband är inte så konstigt!

Visst får barnen hemma socker, men inte tillsatt gömd socker utan socker som vi vuxna själva tillsätter. Visst betyder detta att skinka, korv, flingor, fruktyoghurtar och annan 'färdiglagad mat' inte finns med på vår inköpslista. Men det finns så mycket annat att äta! En vanlig barnfrukost hemma hos oss: te (ört eller svart) med 1 sockerbit, smoothie på eko filmjölk + bär + lite honung, bröd (Saltåkvarn) med smör och pålägg (kokt ägg, ost eller hallonsylt). Ibland fixar jag fattiga riddare, äggröra, omelette eller något liknande. Sockret finns med men inte undangömd!

Det är lätt att märka att jag följer en annan linje än Karin Ahlborg som menar att vi inte har tid att laga mat. Tid har vi faktiskt, aldrig tidigare har människan arbetat så få timmar som vi arbetar nu, aldrig tidigare har människan lagt ner 12 minuter i snitt på att laga en vardagsmiddag. Det handlar bara om prioriteringar.

En helt ok lista på sockerinnehåll i 'mat' finns här.

Mer om , , , ,

Inga kommentarer: